Ako vybrať parkovacie senzory?

Parkovacie senzory sú základnou výbavou moderných vozidiel. Neexistuje ale jediný dôvod, prečo by nimi nemohli byť vybavené aj staršie autá. Ide o najklasickejší výstražný parkovací systém, ktorý vás na blížiacu sa prekážku dokáže upozorniť akustickým alarmom. Ten môže byť navyše doplnený vizuálnym zobrazením. Súčasťou tých najmodernejších senzorov je parkovacia kamera.

Parkovacie senzory sú základnou výbavou moderných vozidiel. Neexistuje ale jediný dôvod, prečo by nimi nemohli byť vybavené aj staršie autá. Ide o najklasickejší výstražný parkovací systém, ktorý vás na blížiacu sa prekážku dokáže upozorniť akustickým alarmom. Ten môže byť navyše doplnený vizuálnym zobrazením. Súčasťou tých najmodernejších senzorov je parkovacia kamera.

Doba čítania 4 min.
Jakub, redakcia Heureka.sk

Technológia senzorov

Ultrazvuk

Prevažná väčšina parkovacích senzorov funguje na princípe ultrazvuku. Jedná sa o zvukové vlny tak vysokej frekvencie, že ich ľudské ucho nie je schopné zaznamenať. Senzor tieto zvukové vlny vysiela a meria, za akú dlhú dobu sa vrátia. Podobným spôsobom sa pomocou echolokácie v priestore orientujú netopiere.

Vysielač a prijímač predtým fungoval samostatne, dnešné technológie ich však dokázali spojiť do jedného komplexného senzora. Jeho použitie indikujú charakteristické kolieska s priemerom cca 14 mm v zadnom, niekedy aj prednom nárazníku. Práve toto narušenie estetickej celistvosti patrí medzi nevýhody tohto systému. Riešením môže byť jeho umiestnenie do držiaka ŠPZ.

Senzor vysiela signál o frekvencii 48, 58 alebo 68 kHz. S vyššou frekvenciou možno totiž presnejšie merať vzdialenosť a znižuje sa tým možnosť falošného poplachu o napr. nízky obrubník. Z vracajúceho sa signálu je vypočítaná vzdialenosť k najbližšej prekážke a táto informácia je najčastejšie formou akustického signálu, ktorý môže byť doplnený aj grafickým znázornením odovzdaná vodičovi.

Elektromagnetická

Nespornou výhodou tejto technológie je jednoduchá a šetrná montáž, kde odpadá nutnosť vŕtania do nárazníka. Namiesto jednotlivých senzorov je po celom obvode vnútornej strany nárazníka prilepená anténa.

Pri správnej montáži je táto technológia prakticky bezporuchová. Dôležitým faktorom zostáva, že funguje na dynamickom princípe. V praxi tak dokáže detekovať iba pohybujúce sa predmety, automaticky tak ignoruje ťažné zariadenie alebo pripojený vozík. Vodičovi odovzdáva informácie rovnako ako systémy na princípe ultrazvuku, avšak len v okamihu, keď je vozidlo v pohybe.

Kamera

Parkovacie senzory v spojení s kamerou poskytujú 100 % kontrolu a dokonalý prehľad toho, čo sa odohráva za vozidlom. Na dodávanom displeji vidíte nielen obraz z kamery, ale aj vodiace pruhy alebo presnú zostávajúcu vzdialenosť.

Kamera je spravidla kombinovaná s čidlami a tak okrem vizuálnej kontroly vie zmenšujúcu sa vzdialenosť nahlásiť aj akusticky charakteristickým pípaním. Nevýhodou zostáva náročnejšia montáž.

S parkovacími senzormi je aj paralelné parkovanie v plnej ulici trochu veselší príbeh

Umiestnenie a aktivácia senzorov

Miesto použitia

Pre zadný nárazník sú určené sady 4 senzorov, pre prednú aj zadnú kontrolu potom sada 8 senzorov. Ich umiestnenie by malo byť min. cca 40 cm nad vozovkou, alebo v takej výške, ktorú odporučí výrobca. Je nutné dodržať horizontálnu aj vertikálnu orientáciu. Každý senzor má na sebe vyznačené, ktorá časť má smerovať nahor. Vzdialenosť medzi jednotlivými snímačmi nie je obmedzená. Dôležité je len to, aby boli v jednej osi.

Pre správnu funkčnosť sa neodporúča navŕtavanie do kovových nárazníkov. To, že je na to čidlo uspôsobené, si vždy overte u daného produktu.

Aktivácia

U zadných senzorov postačí zapojenie do parkovacieho svetla, ktoré v prípade signalizácie cúvaní automaticky zopne aj senzory. Sú tak k dispozícii po celú dobu jazdy vzad. Aktivácia predných senzorov prebieha štandardne zošliapnutím brzdového pedálu a ich funkčnosť je obmedzená na niekoľko desiatok sekúnd.

Parametre

Detekčná vzdialenosť

Senzory sú vás najčastejšie schopné informovať o prekážkach od max. vzdialenosti 2,5 m až po min. vzdialenosť 0,1 m. Pričom min. detekčná vzdialenosť je samozrejme dôležitejšia. Tá okolo 10 cm už umožňuje veľmi pohodlné parkovanie.

Farba

Senzory sa dodávajú v niekoľkých základných farbách, prevažná väčšina z nich však ide prelakovať. Nástrek farby vykonávajte veľmi tenkou vrstvou tak, aby nedošlo k vniknutiu dovnútra senzora.

Diagnostika závady

Najprv sa uistite, že ste senzory nainštalovali do správnej výšky a dodržali ich priestorovú orientáciu. Ak aj tak signalizujú prekážku, ktorá neexistuje, možno chybný senzor zistiť vylučovacou metódou.

Odpájajte postupne jednotlivé čidlá a sledujte, kedy sa problém stratí. Pokiaľ po odpojení nejakého snímača problém skutočne zmizne, skúste ho ešte zasunúť do iného konektora na riadiacej jednotke. Ak sa chybné hlásenie bude opakovať, máte istotu, že sa jedná o chybné čidlo. V opačnom prípade sa môže jednať o závadu na riadiacej jednotke.